Decydując się na zamieszczenie swojego zawodowego profilu na LinkedIn, warto stać się jego aktywnym i świadomym użytkownikiem. Wykorzystaj czas spędzany na portalu do nawiązywania relacji społecznych i biznesowych, poznawania ludzi z branży oraz rozwoju swojej kariery.
Społeczność użytkowników LinkedIn kieruje się zasadami, które warto znać i przestrzegać.
-
Zachowuj się uprzejmie
Wyobraź sobie, co powiedziałbyś i zrobił podczas biznesowej kolacji albo na branżowej konferencji, a czego byś nie mówił i nie robił. Gdy nie wiesz, co zrobić, przestrzegaj zasad zbliżonych do tych, które stosujesz podczas spotkań z potencjalnymi klientami lub pracodawcą w biurze.
Nie pisz w internecie tego, czego nie miałbyś odwagi powiedzieć osobiście. Nie obrażaj innych użytkowników – nawet w formie żartu lub ironii. Zwróć szczególną uwagę na treści, które mogą brzmieć dwuznacznie. Aluzje oraz podteksty w komunikacji internetowej są trudniejsze do wychwycenia, co powoduje, że łatwo o nieporozumienia.
-
Stawiaj na relację, a nie na rację
Merytoryczne dyskusje powinny być prowadzone z szacunkiem. Nie wdawaj się w kłótnie ani słowne utarczki. Unikaj osobistych wycieczek. Nie obrażaj, nie hejtuj.
Dyskutuj z poglądem, a nie osobą, która go wygłasza. Przedstaw swoje stanowisko w sposób spokojny i wyważony. Odpuść, jeśli nie widzisz pola do porozumienia.
Użytkownik, który wchodzi na Twój profil, zwykle sprawdza Twoją ostatnią aktywność. Nieuprzejma uwaga lub agresywny komentarz skierowany w stronę innej osoby mogą skutecznie zniechęcać́ do kontaktu z Tobą.
-
Zadbaj o poprawność treści, które publikujesz
Zarówno pod względem merytorycznym, jak i językowym. Dbaj o to, by przekaz był zrozumiały, przejrzysty i pozbawiony błędów ortograficznych.
Używaj rozważnie emotikonów (zbyt duże ich nagromadzenie wygląda infantylnie) i wielkich liter (często odczytywane są jako krzyk).
-
Unikaj spamowania
Nie spamuj tablicy, skrzynek mailowych i komunikatora. Traktuj innych tak, jak chcesz by oni Ciebie traktowali. Nie przesyłaj dalej łańcuszków, złotych myśli, nie włączaj użytkowników do grupowych wiadomości bez ich wcześniejszej zgody. Jeśli chcesz korzystać z LinkedIn do celów sprzedażowych, zapoznaj się z zasadami Social Sellingu. Unikaj umieszczania linków do swoich produktów lub usług w dyskusjach niezwiązanych z danym tematem. W powszechnym odbiorze jest to traktowane jako spam.
-
Szanuj czas innych
Zanim zadasz pytanie w grupie, sprawdź wcześniejsze dyskusje, żeby mieć pewność, że ten temat nie był jeszcze poruszany. Staraj się nie powielać tych samych wątków.
-
Daj się poznać.